·

Autobusai

·

1919–1920m. autobusai ėmė važinėti iš Kauno į Alytų, Marijampolę, Uteną, kiek vėliau – iš Šaulių į Tauragę ir dar keliais maršrutais. Dėl iškilusių problemų 1923–1924 m. autobusai užmiestyje praktiškai nevažinėjo, keleivius veždavo lengvieji automobiliai. 1927 m. Lietuvoje buvo registruoti 124 autobusai, 1932 m. – 360. Nuo 1933 m. pradžios Lietuvoje buvo įvesta leidimų sistema važinėti tam tikrais maršrutais. Valstybė statė naujas autobusų stotis su garažais, autobusų sustojimo vietas miesteliuose ir kaimuose.
Kėbulų dirbtuvėse Kaune ir kitur ant „Bussing“, „Volvo“, „Saurer“, “MAN” važiuoklių pradėti gaminti autobusai.

Maršrutinis autobusas Kaunas-Ariogala. XX a. 3-asis dešimtmetis.
1918 m. Kaune veikė arklinis tramvajus ir siaurasis geležinkelis. Tramvajus veikė iki 1929 m. Tarpmiestinį susisiekimą autobusais iš pradžių vykdė Amerikos lietuvių akcinė bendrovė, o susisiekimą Kauno mieste – kelios firmos.
„Auto“ buvo įsteigta 1924 09 02. 1925 m. bendrovė turėjo 15 prancūzų gamintojų „Berliet“ ir „Peugeot“ autobusų. 1926 m. bendrovė turėjo dar ir danų „Triangel“ autobusų.
Bendrovė „Auto“ 1927 m. bankrutavo. Susisiekimą autobusais Kauno mieste perėmė Juozapo Bielogurskio bendrovė „Bella“, atstovavusi firmai „Studebaker“ (JAV).
1930 m. Amerikos lietuvių akcinė bendrovė tapo didžiausia autobusų susisiekimo Kauno mieste koncesininke.
1933 m. bendrovė jau turėjo 30 autobusų, tais pačiais metais įsigijo ir švedų „Scania Vabis“ autobusų.

Aukštuju karininku kursu viršininkas generolas Leonas Radus-Zenkaviciussu karininku grupe Kauno autobusu stotyje.
Ketvirtajame dešimtmetyje viena didesnių susisiekimo Kauno mieste firmų buvo bendrovė „Kalnas“ ir jos autoparkas, vadovaujamas Jono Petro Valaičio.
Nuo 1934 m. liepos susisiekimą autobusais mieste perėmė Kauno miesto savivaldybės autobusų susisiekimo įmonė.
1935 m. pabaigoje Kauno miesto savivaldybės autobusų susisiekimo bendrovė iš kompanijos „Volvo“ įsigijo 8 „Volvo“ autobusus.
Mieste nuo 1936 m. kursavo 12 autobusų su Šveicarijos firmos „Saurer“ važiuokle ir varikliais. 1937 m. pabaigoje savivaldybės autobusų susisiekimo įmonė įsigijo 15 „Mercedes Benz“ autobusų.
Kaune važinėjo Vokietijos firmos iš Braunšveigo autobusas „Büssing NAG“ (Neue Automobil Gesellschaft), vokiškas „Hanomag“ autobusas, pagamintas Hanoveryje, taip pat kompanijos „Reo Motor“ iš Mičigano (JAV) autobusas. Kauno savivaldybės autobusų susisiekimo įmonei 1940 m. priklausė 65 autobusai.
Klaipėdoje miesto maršrutais dyzeliniai autobusai „Mercedes-Benz“ važinėjo nuo 1932 m., kai mieste buvo panaikintos tramvajaus linijos. Tarpmiestinį susisiekimą Klaipėdos krašte vykdė 15 pašto valdybos autobusų.